Geschiedenis van de Harada-methode

Voor we beginnen met het behandelen van de methode zèlf wil ik je laten zien waar de Harada-methode vandaan komt.

De video hieronder vertelt het verhaal over Takashi Harada en hoe zijn methode via Norman Bodek, Jim Lippens en mij nu bij jou terecht is gekomen. Voorkennis van Lean is niet nodig, maar wellicht kom je als je wèl wat over Lean weet hier en daar wat bekende termen tegen

Heb je na het zien van deze video behoefte meer te weten over 4DLean? Kijk dan eens op deze site: http://www.4dlean.com en doe Jim de hartelijke groeten van me.

Mijn eigen kennismaking met de Harada methode?
Ik zag een artikel op LinkedIn van Jim over een boek dat over de ‘menselijke kant van Lean’ zou gaan. Ik was direct geïnteresseerd. Lean heeft al een tijd mijn interesse. Deze procesverbetermethode uit Japan is voor mij een geweldige set van tools die je kunt gebruiken om processen te verbeteren. Vaak worden de tools ingezet als ‘kostenreduceer’-tools. Maar… daar zijn ze niet voor bedoeld! Het gaat om het werken zoveel interessanter en leuker te maken dat het aan het welzijn van de medewerkers/ de mensen in het bedrijf bijdraagt. En dat van de klanten en leveranciers.
Ik heb het boek ‘De Harada methode’ besteld en ontvangen. En toen ik de eerste paar hoofdstukken gelezen had, kreeg ik de behoefte om met Jim kennis te maken. Ik heb hem gemaild en niet lang daarna zat ik aan zijn keukentafel te praten. Het voelde of wij elkaar al lang kenden. Zelfde soort dingen gedaan, zelfde achtergrond.
Ik besloot die avond de ‘Harada training’ bij Jim te gaan volgen. Twee maanden later was het zover. In een zaaltje in een hotel in Sint Niklaas in België zaten een hele groep Belgen en Nederlanders twee dagen naar Jim te luisteren. En de opdrachten te doen die jij nu ook gaat doen.
Na de training en na het afronden van mijn eerste ‘project’ wilde ik verder met deze methode en heb bij Jim ook de Harada-Coach training gedaan.

En nu is deze ‘Blended eLearning’ er, als alternatief voor de twee dagen intern in een hotel.